Jag är en sångerska som har haft svårt att hålla mig till en genre. Jazz, visor och soul låg mig varmt om hjärtat redan från början. Sedan drev min nyfikenhet mig mot sydafrikansk, romsk, arabisk, sefardisk och spansk musik. Jag befinner mig numera djupt rotad i den arabiska musiktraditionen. Jag har, naturligt nog, även stark förankring i europeisk musiktradition. Inom den sistnämnda ligger min tyngdpunk på egenkomponerad musik, där texten är lika viktig som musiken.
Den fåra jag började plöja upp 2007, då jag inledde mina studier i flamencosång i Sevilla, blev länken mellan mina två, sedan länge, uppgrävda fåror; den orientaliska och den europeiska. Eftersom mitt ursprung varken är spansk, arabiskt eller judiskt, för jag oundvikligen in en ton i dessa traditioner, som inte fanns där från början. Men eftersom musiken inte sätter upp några gränser för sig själv, (trots att vi människor gärna vill sätta dem), sjunger jag den musik som sätter min själ i svängning.
Jag föddes i Oslo. Jag sjöng innan jag kunde prata. Sången har varit min livlina och mitt viktigaste uttrycksmedel. Som barn tog jag lektioner i gitarr och piano. Jag sjöng i skolkören och i radiokören, Oslo jentekor. På gymnasiet fortsatte jag studera sång, piano och gitarr. Mina första starka förebilder var Joni Mitchell och Janis Joplin. Då min livsbana tidigt blev ganska krokig, har det funnits långa perioder då jag endast har sjungit på min kammare. De senaste tjugo åren har dock mitt sjungande kommit att hamna alltmer på scenen.
Jag kom till Göteborg 1981. Jag fortsatte min musikaliska bana i singer/songwritertradition. Jag gick vislinjen i Kungälv, och började skriva sånger på svenska och engelska. 1988 hade jag mitt första möte med arabisk musik, och jag föll som en fura. Både musiken och dansen fångade mig. Jag studerade orientalisk dans under många år efter denna första blixtförälskelse.
1996 mötte jag en person som kom att bli oerhört viktig i mitt liv; Talal Ismail från Irak. Han inkluderade mig i sin nybildade grupp Sumer, och vi påbörjade ett nära samarbete som skulle vara enda fram till hans död, december 2012. Med imponerande pedagogisk talang, tålamod och fingertoppskänsla, guidade han mig igenom skalornas, kvartstonernas, melismernas och språkets snirkliga riken. Jag var fullständigt trollbunden. Jag upplevde en stark hemkänsla i detta vackra språk och starka uttryckssätt. Den här musiken gav mig möjlighet till ett starkare uttryck. Jag fann njutning i att uttala orden, och kvartstonerna tog en genväg förbi hjärnan, rakt till hjärtat.
Gruppen Sumer gav konserter på festivaler, kulturhus, arabiska föreningar och vid en massa andra tillfällen, under 17 år både i Norden och i övriga Europa.. Talals dröm var att spela med Sumer i Irak. Så blev det aldrig. Sumer gjorde två cd-produktioner; Sumer och Iraq.
2006 föll jag pladask igen. Jag gick en helgkurs i flamencosång med flamencosångerskan Ellen Pontara. Jag hade mina föraninger dagarna innan kursen. Jag tänkte: ” Tänk om jag blir drabbad igen. Tänk om jag måste åka till Spanien och lära mig spanska och börja om från början med ett nytt språk och en ny okänd musiktradition”. Precis så blev det. Jag kände en fullständig eufori; jag hade hittat hem – igen.
Oktober 2007 installerade jag mig i Sevilla för att studera flamencosång vid Fundacion Cristina Heeren. Jag kunde inte många ord på spanska. Jag blev tvungen att lära mig snabbt. Ingen av mina lärare kunde engelska. Jag stannade ett år, men det blev fler studieperioder vid ”La Fundación” de kommande åren. Jag hade förmånen att studera för fantastiska lärare. Bland de som har haft stor betydelse för mig kan nämnas Arcangel, Rocio Marques, Paco Taranto, Laura Vital, Jeronimo Segura, Javier Rivera och Ana Gomez. Då jag kom hem efter första året, började jag arbeta med gitarristen Emil Pernblad. Det blev ett intensivt samarbete. Han är en ung ”gammal räv” i flamencovärlden, och jag fick lära mig mer efterhand som vi arbetade. I oktober 2014 släppte vi vår första gemensamma cd De Noche, med musik av Emil och text dels av Emil, dels av hans mormor Birgitta Örnstedt.
Min egen musik har ibland fått leva en tynande tillvaro i skuggan av mina objekt för besatthet. Men september 2007, innan jag åkte till Sevilla, släppte jag en skiva i eget namn; Med munnen Full Av Jord. Det är kompakta texter, där inget onödigt ord har fått passera. Musiken spänner över genrerna jazz, blues, reggae och visa. Materialet från denna skiva har jag haft den stora turen att få framföra med tangentkonstnären Harald Svensson och basisten Stefan Bergman.
Jag är utbildad musiklärare och sångpedagog vid Musikhögskolan i Göteborg. I mitt pedagogiska arbete ser jag ständigt hur musiken får människan att blomma.
Kontakt: marianne.holmboe@gmail.com